08/10/2010

Peru - Machu Picchu

Pre-inca gold

Ondertussen ben ik helemaal genezen en gingen we er weer vollop tegenaan na de tweedagse in Puno op het titcacameer belandden we voor drie dagen in Cusco een bruisende ontspannen stad om te relaxen te zinkelen en te eten en drinken
ondertussen hebben we er weer een tweedaagse opzitten naar de sacred valley met de hoogtepunten van de incacultuur de majestueuse vernuftige ruines van Pisac en dan Ollantaytambo waar we onze bus
inruilden voor een trein ricthting agua calientes, de laatste stop voor Machu Picchu

in Agua Calientes, nu beter bekend als Machu Picchu Pueblo is alles gericht op de tourist trap je kunt er
wandelingen doen maar aangezien na een eerste trappensessie op de steile berg de houten trappen langs de rotswans waren weggespoeld zijn we toch niet verder gegaan , koen, alyna en ik probeerden op
beurten eerst te klimmen op de muur van 85 graden met behup van de ijzeren reling die er nog ging en hier en daar een balk van de ladders omhoog en dan weer afdalen om te kijken hoe dat ging.
bij mij heel vlot en snel maar ge moet wel weten wat je doet we lieten Machu Picchu vnaop de berg dan maar voor de volgende dag.
Die volgende dag startte al om 3u40 4u15 aanschuiven in de rij voor de bussen 5u30 eerste bus
6u ingang en dan ja tussen 7 en 8 genietrn van de zonsopgang op Macchu Picchu de "lost city of the incas" daar beneden ons...
De regels om Machu Picchu binnen te gaan veranderen continue...
Normaalgezien wil iedereen er als eerste bij zijn en bijgevolg beginnen de eersten al rond 4u 's ochtends in den pikkendonkeren aan de klim van Aguas Calientes.
Onze gids wist te vertellen dat ze echter niemand binnen lieten voor 5 uur 's ochtends. Dus al die vroege vogels zouden tevergeefs aan de brug net buiten Aguas Calientes blijven wachten.
Klimmen was dus enkel aan te raden als je het echt wou doen en je zeker was dat de eerste bussen je niet zouden inhalen.
Wij kozen ervoor om rond 4u30 in de rij aan te schuiven om op een van de eerste bussen te geraken.
Rond 5 uur vertrokken de eerste bussen en kwamen we 40 minuten alter aan aan de poort van Machu Picchu.
Deze poort ging pas open rond 6 uur en dan stormde iedereen gewoon naar binnen om de stad te aanschouwen.

nog een rondleiding en Koen en Ik waren bij de gelukkigen die een van de 400 dagelijkse tickets te pakken kregen on de Waynu Picchu (Huayna Picchu is de berg die je altijd op de foto's ziet) te beklimmen vanwaar het zicht nog spectaculairder zou zijn.
en inderdaad officieel doe je er 45 minuten over steile trappen tot boven de de rots
het eerste platform bereikte ik na 20 minuten en koen kwam drie min later puffend en druipend van het zweet mixed met sunscreen boven.
verder tot de top was het beetje aanschuiven tussen de massa'a toeristen en een hoop andere Belgen
aangezien ik een berg kan ophollen zoals ik in Corsica heb gedaan ben ik helemaal genezen ze ha!

daarna trein terug naar ollantaytambo en bus richting cusco, lange rit
iedereen bestelde eten op zijn kamer en gaat vroeg slapen

morgen paardrijden om de vier sites te doen die hier net buiten de stad liggen, een juwelier bezoeken die toont hoe ze zilver uit het erts halen en dan nog een avond lanteranten eten en vreten om overmorgenochtend
naar de jungle te vliegen
en zeggen dat er in Machu Picchu al van die bloedzuigende minuscule vliegjes zaten aan het water waar we wandelden, richting een waterval die niet eens de moeite was.

de laatste dagen tellen af wie heb heb ik echt wel nog eens zin in cavia of ceviche de twee
typische gerechten die ik mss nog in lima eens kan eten
verder is de chili hier superheet maar superlekker

10:32 Posted by Jeronimo in peru | Permalink | Comments (0) | Tags: peru, machu picchu | |  Facebook | | | Pin it! | |  del.icio.us | Digg! Digg